Prøvekjørt Hyundai Kona: Spennende små-SUV fra Hyundai

Av

Kona er navnet på Hyundais nye SUV i småbilklassen. Elbilutgaven får en rekkevidde på over 50 mil.

DEL

Hyundai-Kia konsernet har et bredt spekter av SUV-er og crossovere globalt. Fra Hyundai er kanskje Santa Fe og Tucson de mest kjente modellene i Norge. Kia har tilsvarende varianter under betegnelsene Sorento og Sportage.

Med nye Hyundai Kona og søsteren Kia Stonic skal bilkonsernet fra Sør-Korea nå fram til nye kundegrupper. Vi har sett nærmere på Hyundai-utgaven, som måler rundt 4,2 meter i lengden.

LES OGSÅ: Nissan Micra og Ford Fiesta er to overbevisende småtasser

Eksotisk navn

Dette med navn på biler gir en del morsomme utslag. At Honda valgte å omdøpe Fit (som ble svært uheldig i bestemt form) til Jazz i Europa er bare et av mange eksempler de siste årene på at internasjonale betegnelser ikke alltid passer like godt overalt.

I Norge er Kona, som for øvrig uttales «Ko-nah», også kanskje litt spesielt å kalle en bil, men navnet er hentet fra et område på Hawaii og skal ifølge produsenten gjenspeile energien og den unike livsstilen til øyas befolkning. Det har jo etter hvert blitt en tradisjon at Hyundai oppkaller bilene sine etter geografiske steder.

Man kjenner lett igjen nye Kona på kaskadegrillen og de spesielle frontlyktene. Med dette lysarrangementet ligner Kona litt på Citroën C4 Cactus, men Hyundai-en oppleves mer påkostet. Den innovative og progressive utformingen skal reflektere den moderne bilkjøperen, opplyser produsenten.

Som en kuriositet nevnes at Hyundais eget stålverk produserer alt stålet som brukes til Kona.

Mange valgmuligheter

Din nye kone, unnskyld, nye Kona, kan leveres (hm, dette blir visst litt feil ...#8230;) med to-tonet takfarge i forskjellige kombinasjoner. Videre kan man velge mellom ti eksteriørfarger. Her er det mange valgmuligheter med hensyn til utvendig stil og farge, med andre ord. (På bilen, altså!) Førerplassen er oversiktlig og funksjonell.

I startfasen leveres Kona med to forskjellige drivlinjer. Standardutgaven, som vi har testet, har forhjulstrekk, manuelt gir og en tresylindret bensinmotor med 120 hester under panseret. Ønskes høyere ytelser, er den kraftigere 177-hesteren, også den bensindrevet, alternativet. Da er både firehjulstrekk og syvtrinns automatisk dobbelclutchkasse også standard, mens sylindervolumet øker fra 1,0 til 1,6 liter.

Førerposisjonen er høy, noe som gir utmerket oversikt over trafikken. Det lave interiørgulvet sørger for god plass innvendig og Kona har integrerte takrails som gjør det enkelt å montere skistativ eller skiboks. Baksetene kan deles 60:40 og i bagasjerommet er det plass til 361 liter last. Bakkeklaringen er på ekte SUV-nivå.

(Artikkelen fortsetter under bildeserien)

På strøm i 2018

Neste sommer kommer Kona også i en elektrisk utgave. De endelige spesifikasjonene er ikke på plass ennå, men trolig vil elbilen leveres med to alternative batteripakker, hvor den kraftigste blir på cirka 60 kWh.

Dette vil kunne gi en rekkevidde på over 50 mil etter NEDC-standarden, det vil si rundt 35 mil i praksis. Dermed vil Kona Electric plassere seg i toppen av klassen for folkelige elbiler når det gjelder elektrisk rekkevidde.

Felger, grill, støtfangere og instrumentpanel er blant elementene som kan bli endret i forhold til den testede bensinmodellen. En slik sporty og kompakt elektrisk SUV vil kunne tiltrekke seg et stort publikum her på berget og 6.000 nordmenn står allerede på interessentlista, melder importøren.

LES OGSÅ: Stor interesse for nye Skoda Karoq

Bra utstyrt

Som første Hyundai-modell kommer nye Kona med head-up- display som gir sjåføren informasjon om hastighet, navigasjon med videre midt i synsfeltet. Testbilen vår var også utstyrt med et kraftig lydsystem med åtte høyttalere fra den amerikanske produsenten Krell, ventilerte seter og oppvarmet ratt.

Moderne sikkerhetsutstyr som automatisk nødbrems med fotgjengerbeskyttelse, blindsonevarsler, ryggeradar, filassistent, tretthetsvarsler og fjernlysassistent står også oppført på utstyrslisten til Kona.

Kombinasjonen myke vinterdekk og varmegrader under testperioden ga ikke best grunnlag for å vurdere kjøreegenskapene, men førsteinntrykket er i hvert fall at Kona er en komfortabel og lettkjørt bil. I bytrafikken er den en trivelig liten kvikkas, men kjører du ofte med mye last om bord, er nok 177-hesteren det beste valget.

Nye Hyundai Kona er en tøff og spennende bil som går rett inn i et segment i vekst. Særlig den kommende elbilutgaven har et stort potensial basert på de foreløpige tekniske opplysningene om bilen.

FAKTA HYUNDAI

  •  Testet modell: Kona 1,0 T-GDI
  •  L/B/H (meter): 4,16/1,80/1,56
  •  Motor: 1,0 bensin/120 Hk/172 Nm
  •  Ytelser: 0-100 km/t: 12,0 sek. Toppfart: 181 km/t
  •  Forbruk: 0,54 l/mil. CO₂: 125 g/km
  •  Pris (kr): Fra 242.000. Testet bil: 287.000.

Artikkeltags