Mer enn 1.000 nordmenn har kjøpt bilen ingen har kjørt

BESTSELGER: Nissan Leaf er totalt Norges mest solgte elbil, og mye ligger an til at den nye generasjonen vil selge enda bedre.

BESTSELGER: Nissan Leaf er totalt Norges mest solgte elbil, og mye ligger an til at den nye generasjonen vil selge enda bedre. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

– Interessen har vært enorm, forteller Tonny Holtan i Vestfold Auto.

DEL

(Tønsbergs Blad) Nylig avduket Nissan andre generasjon Leaf, og før noen har fått kjøre den nye bilen, melder Nissan i Norge om svært høy etterspørsel.

– Nå har vi passert 1.000 ordrer på Leaf, forteller kommunikasjonssjef Marina Maneas Bakkum til Nettavisen.

Dette er faktiske bestillinger av bilen, ikke personer som har satt seg på venteliste. Dette skjer før noen kunder faktisk har fått sett bilen i virkeligheten, og langt mindre kjørt den.

Til sammenlikning selges det vanligvis om lag 2.400 elbiler i Norge i måneden.

Flere titalls av de bestilte bilene er solgt hos Nissan-forhandler Vestfold Auto i Tønsberg.

– I tillegg har vi mange kunder som venter til lanseringen i begynnelsen av oktober. Det er noe med å ha sett bilen før man bestiller, sier Tonny Holtan, som er merkeansvarlig for Nissan hos Vestfold Auto.

Satser på rask levering

Lanseringsmodellen prises på samme nivå som toppmodellene av den utgående Leaf.

Ifølge Nissan kommer de ikke til å få de samme leveringsproblemene som en lang rekke andre elbilprodusenter for tiden står i.

LES OGSÅ: Det har dukket opp et elbil-problem ingen liker å snakke om

– Det ser ikke ut som om levering blir noe problem. Vi har fått god tilgang på biler, og vi har fått beskjed om at det er mulig å øke antallet som skal til Norge om det blir nødvendig. Det er ikke nødvendigvis slik at alle får bilene sine første uka, men det blir innen rimelig tid, forteller hun.

De første bilene kommer trolig til Norge rett over nyttår, mens det antas at store mengder biler er tilgjengelig i løpet av våren.

saken fortsetter under bildet

LANSERES SNART: Nye Leaf lanseres i Norge i begynnelsen av oktober, forteller Thomas Ødegård (til venstre) og Tonny Holtan hos Vestfold Auto i Tønsberg.

LANSERES SNART: Nye Leaf lanseres i Norge i begynnelsen av oktober, forteller Thomas Ødegård (til venstre) og Tonny Holtan hos Vestfold Auto i Tønsberg. Foto:

To farger, en utstyrsvariant

– Nissan starter med to farger og en utstyrsvariant. Dermed kan fabrikken produsere mange biler på kort tid, forteller Thomas Ødegård, Nissan-selger hos Vestfold Auto i Tønsberg.

I første omgang er det kun utgaven med 40 kWh-batteri som blir tilgjengelig, mens en utgave med 60 kWh-batteri - det samme som Opel Ampera-e - er ventet i andre halvdel av 2018.

Versjonen med stor batteribank får trolig en teoretisk rekkevidde på godt over 40 mil.

Nye Leaf har 150 hesters motor, 41 mer enn forgjengeren. Den har også blitt både lengre, lavere og bredere.

Innvendig byr den på mer plass både for passasjerer og bagasje.

LES OGSÅ: Hilde og Tom Frode byttet ut halve bilparken sin med elektriske varebiler – det har de spart mye penger på

Artikkeltags