Hybrider reddes i statsbudsjettet for 2018 - dieselbiler vinner

BLIR DYRERE: SUVen Audi Q7 e-tron med ladbar hybridteknologi blir 10.000 dyrere i det nye avgiftssystemet.

BLIR DYRERE: SUVen Audi Q7 e-tron med ladbar hybridteknologi blir 10.000 dyrere i det nye avgiftssystemet. Foto:

Av

Hybrider lå an til kjempesmell. Nå er det nesten hindret.

DEL

Onsdag ble det klart at regjeringen hadde blitt enige med KrF og Venstre om statsbudsjettet for 2018.

Den største nyheten for bilinteresserte der var at den såkalte Tesla-avgiften ble skrotet.

Men dette var på langt nær alt som skjedde for nye biler. Et annet kontroversielt forslag fra regjeringen, førte nemlig til at hybridbiler fikk høyere avgifter.

Årsaken var at man fjernet fradraget hybridbiler får på vekt når avgiftene skulle regnes ut.

LES OGSÅ: Vi har testet Audi Q7 e-tron – Erna og Sivs avgiftsgavepakke

Flytter avgiftsfokus - diesel er vinneren

I avtalen som de fire samarbeidspartiene har kommet frem til, er det nå gjennomført subtil, men likevel betydelig omlegging av hvordan engangsavgiften for nye biler skal regnes ut.

En reverserer ikke endringene som gjorde at hybridbiler kom dårligere ut, men man gjør endringer som gjør at effekten blir mindre. Rent konkret øker man avgiften på CO2, men reduserer den tilsvarende for vekt.

Dette betyr at biler med høy vekt og lavt forbruk kommer bedre ut enn det originale forslaget. Det er en seier for hybridbiler og paradoksalt nok også dieselbiler.

Biler med høyt CO2-utslipp kommer derimot dårligere ut.

LES OGSÅ: Nå har hybridbiler 25 prosent av markedet

Lite for de fleste, mye for noen

Endringene utgjør for de aller fleste biler forholdsvis lite, gjerne i størrelsesorden pluss/minus 1000-3000 kroner. Men for noen betyr det likevel mye, blant annet får Toyota RAV4  en avgiftsøkning neste år på rundt 17.300 kroner, ikke 22.500 kroner som først foreslått.

Toyota er fortsatt den produsenten som klart kommer dårligst ut av avgiftsomleggingen neste år på grunn av sitt store fokus på vanlige hybridbiler - men også «verstingbilene» får merkbare hopp.

Ifølge avgiftskalkulatoren til Bil Norge er det utelukkende dieselbiler med en moderat motor blant de 100 modellene som kommer best ut,  med en avgiftsreduksjon på maksimalt 3800 kroner.

De største taperne er hybridbiler - spesielt de med stor motor som Lexus LS 600h - og sportsbiler som i verste fall blir over 30.000 kroner dyrere, skriver Nettavisen.

LES OGSÅ:  Mitsubishi Outlander med plug in: Kombinasjonen «alle» vil ha

Artikkeltags