Selv om den verste sprengkulda har gitt seg over det meste av landet, kan snø og minusgrader fortsatt skape problemer for mange bileiere.

Et av disse problemene er vindusvisker-motorer som ryker når folk starter bilen på morgenen med viskere som er frosset fast i bilruta.

– Det er lett å glemme å slå av viskerne når man parkerer for kvelden. Står bilen ute om natta, kan viskerne fryse fast i frontruta. Når man så starter bilen i kulda på morgenen uten å løsne viskerne først, ryker gjerne vindusviskermotoren. Det sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.

Årsaken er at vindusvisker-motoren ikke klarer å rive løs viskerne dersom de henger fast i tykk is på bilruta. Noen opplever at bladene rives av, mens andre sitter igjen med en ødelagt vindusvisker-motor.

LES OGSÅ: Test av Karoq: Ny Skoda med bestselger-potensial

Sitter fast

– Mange tror dette dekkes av bilforsikringen, men det gjør det ikke. Å skifte vindusvisker-motor kan koste opp imot 10.000 kroner. Det er sure penger å betale for noe det er lett å unngå, uttaler Brandeggen.

Å kjøre uten vindusviskere som virker skikkelig er direkte uforsvarlig, og kan medføre bot fra politiet.

Det beste er selvsagt å løsne viskerne fra den frosne ruta før man starter bilen, men i sprengkulda lar mange seg friste til å starte motoren først for å få opp varmen inni bilen.

Problemet er at vindusviskerne kan sitte godt fast i stivfrosset is. Da må man rett og slett skrape dem løs før man starter bilen.

(Saken fortsetter under bildet)

Unngå å rive dem løs

– Et lite triks er å sette vindusviskerne opp når bilen parkeres for kvelden. Da unngår man fastfrysing, det er lettere å skrape frontruta og viskerne varer lenger, påpeker Torbjørn Brandeggen.

Mange nyere biler har vindusviskere som kan starte automatisk. Det viktigste er likevel at du selv sjekker at de ikke står i en posisjon som medfører at de starter når du starter bilen. Henger de fast i frontruten når vindusvisker-motoren starter, blir det fort dyrt.

– Har viskerne frosset fast, må man unngå å rive dem løs. Da går viskerbladet lett i stykker. Skrap bort is og snø, og dunk forsiktig til de løsner, er Brandeggens råd.

(ANB)