Det har dukket opp et elbil-problem ingen liker å snakke om

UTILGJENGELIG: Opel Ampera-e er kanskje markedets aller beste bilkjøp for øyeblikket - men med halvannet års ventetid er den utilgjengelig. Innen du kan få den levert, har det kommet mange andre alternativer.

UTILGJENGELIG: Opel Ampera-e er kanskje markedets aller beste bilkjøp for øyeblikket - men med halvannet års ventetid er den utilgjengelig. Innen du kan få den levert, har det kommet mange andre alternativer. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Hva skjer når folk vil ha elbil, men ikke får tak i det de vil ha?

DEL

2017 skulle bli året da elbilsalget i Norge virkelig skulle løsne. I lang tid har vi skrevet om «neste generasjon» elbiler, spesielt Opel Ampera-e og Tesla Model 3, som skulle gi oss biler med lang rekkevidde til hyggelig pris.

Dessverre har ikke revolusjonen blitt slik vi hadde håpet.

Opel Ampera-e levde opp til forventningene, men har blitt lammet av håpløst lang leveringstid. Bestiller du nå, må du vente til 2019 med å få bilen levert. Årsaken skal være at GM taper penger på å produsere bilen, salget i USA går dårlig – og fremfor å jekke opp produksjonen, har fabrikken tatt utvidet sommerferie.

Tesla Model 3 er avduket etter planen, men leveringene til land utenfor USA lar vente på seg. Norge får ikke biler før i andre halvår 2018. På de norske nettsidene til Tesla opererer de med opp mot 18 måneders leveringstid. Også det betyr 2019.

Tesla har hatt opp mot en halv million reservasjoner på bilen, men innen året regner de ikke med å produsere mer enn 5000 biler i uka.

Vente, vente, vente

Opel og Tesla er ikke alene om å slite med å levere til elbilhungrige nordmenn. Hyundai har fått mye god omtale for sin rimelige Ioniq, men selskapet har planlagt en altfor lav produksjonsrate opp mot etterspørselen – og selskapet sier de ikke har tilgang til nok batterier for å øke produksjonen.

Bilen har derfor ifølge Hyundai opp mot ett års leveringstid. Innen den tid har selskapet tidligere sagt at de kommer med en oppgradert utgave med omtrent dobbelt så stort batteri.

Alt dette er svært gode nyheter for produsentene som primært har satset på å levere jevnt og trutt biler som ikke forsøker å nærme seg Tesla i rekkevidde – da spesielt VW og BMW. Men også nye VW e-Golf har nå opp mot et halvt års leveringstid.

LES OGSÅ: Elbiler: Økonomi viktigere enn miljø

(Saken fortsetter under bildet)

LANG VENTETID: Selv om produksjonen har startet, er det lenge til norske kunder får tilgang til Model 3.

LANG VENTETID: Selv om produksjonen har startet, er det lenge til norske kunder får tilgang til Model 3. Foto:

 

Hva kommer i mellomtiden?

Dermed begynner flere av de mest interessante elbilene på markedet å presse sin leveringstid opp mot den forventede elbilrevolusjonen i 2019. Spesielt har vi bitt oss merke i at VW har lovet oss en elbil i Passat-størrelse med 600 km rekkevidde til prisen av en Golf.

BMW mener på sin side at de i 2020 vil produsere elbiler like billig eller billigere enn bensinbiler.

Den nye generasjon Nissan Leaf blir formelt lansert i Norge i oktober, og blir trolig klar for kunder rett over nyttår. Det er en bil med like stort batteri som Opel Ampera-e.

Hyundai har på sin side lovet at deres nye SUV Kona, som skal ha rundt 500 km rekkevidde, også kommer om et års tid. Prisen på den kan potensielt være under 300.000 kroner. Allerede står 1500 personer på interesselista for bilen.

Mange vil også ha merket seg at SUV-en Jaguar i-Pace og Audi e-Tron begge forventes å komme i 2018.

På toppen av dette skal de siste ryktene ha det til at BMW vil øke batterikapasiteten på BMW i3 med over 25 prosent – fra 94 til 120 Ah – i 2018. Det vil i så fall bety at rekkevidden på papiret vil nærme seg 400 km.

LES OGSÅ: Bil-Service vokser videre – tror på milliardomsetning neste år

Så hva skal man gjøre?

Petter Haugneland i Elbilforeningen er litt oppgitt over de lange ventetidene på de nye elbilene.

– Om de har bommet på kalkylene eller om det er bevisst er usikkert, men vi har jobbet hardt med at Norge skal bli prioritert, sier han til Side 3.

Hva en elbilkjøper nå skal gjøre, avhenger veldig av situasjonen.

– Du må se gjennom eget kjøremønster, og mange klarer seg fint med dagens elbilmodeller, og da er det bare å kjøpe. Du er heller ikke garantert at elbilfordelene vil vare evig, og det er en usikkerhet der. Dermed kan det lønne seg å være tidlig ute.

– Men dette blir litt som med mobiler: Du vet det kommer en bedre neste år, men du må ha en mobil i mellomtiden, påpeker han.

En av de store risikomomentene med å kjøpe elbil nå, er at bruktbilprisene kan reduseres kraftig når det kommer nye biler med langt bedre rekkevidde.

– Elbil er en bruksgjenstand, ikke et investeringsobjekt, sier Haugenland.

Men en potensiell oppside ved å kjøpe nå, er at hvis det blir innført moms på nye elbiler, betyr det samtidig at prisen på brukte elbiler vil gå opp.

Side 3

Artikkeltags