Jarlsbergs Hydro-serie havnet i finaleheatet

BRED DEKNING: Jarlsbergs reportasjeserie ga til slutt bortimot 30 dobbeltsider om livet på Hydro.

BRED DEKNING: Jarlsbergs reportasjeserie ga til slutt bortimot 30 dobbeltsider om livet på Hydro. Foto:

– At vi kan hevde oss i konkurranse med langt større mediehus, er en seier i seg selv, stråler redaktør Pål Nordby.

DEL

HOLMESTRAND / ALTA: Gjennom hele første halvår preget reportasjeserien «Hjørnesteinsbedriften» Jarlsbergs spalter. Gjennom 26 artikler, samt ledere, videoer, rundspørringer og bildeserier, ble du som leser bedre kjent med Holmestrands suverent største og viktigste bedrift, Hydro. Formålet var å hente fram de små og store personlige historiene som finnes bak de velkjente fabrikkveggene.

Hydros hovedverneombud Kate Yvonne Skilbrei uttalte i august at serien har bidratt til mye positivitet og økt bevissthet rundt bedriftens rolle.

Topp fire i landet

Da mediekonsernet Amedia delte ut sine journalistpriser i Alta søndag, viste det seg at serien også har gjort godt inntrykk hos ledelsen for 72 norske lokalaviser.

Jarlsberg-redaktør Pål Nordby forteller at han hadde håpet at avisen ville bli nominert under kategorien «Årets relasjonsbygger», men juryen flyttet serien over til kategorien beste featurejournalistikk. Her havnet den blant de fire nominerte, men nådde ikke helt opp til topps.

– Det er fantastisk moro å bli nominert blant Amedias 72 avisers beste featurejournalistikk i det siste året. Prisen henger veldig høyt, det å bli nominert blant så mange verdige kandidater er en stor fjær i hatten både for Hydro og for Jarlsberg. At en liten avisredaksjon i Holmestrand kan klare å hevde seg i konkurranse med andre mediehus med langt større muskler, er en seier i seg selv. Dette gir en veldig inspirasjon og motivasjon til å fortsette å gi Jarlsberg-leserne gode opplevelser på nett og papir, sier Nordby.

Han takker for et veldig konstruktivt samarbeid med ledelse og alle de flotte menneskene «på gølvet» på Hydro gjennom disse månedene.

«Hege-saken» vant

Vinneren i kategorien, ble Telemarksavisa med den sterke reportasjen om «Hege», som ble utsatt for overgrep fra sin egen far da hun bare var fem år gammel. Overgrepene fortsatte i 18 år, og hun har fått to barn med faren. Takket være Amedias Fri Flyt-avtale, kunne også Jarlsbergs abonnenter lese saken da den kom ut i april.

Sarpsborg Arbeiderblad vant kategorien «Årets relasjonsbygger» for en serie der de fulgte fotballaget Sarpsborg 08 Europa rundt og formidlet «alt som skjedde på og utenfor banen». Firda vant «Årets mediehus», Tidens Krav vant prisen for beste undersøkende journalistikk, og Avisa Nordland vant prisen for beste journalistikk.

HER ER NOEN HØYDEPUNKTER FRA SERIEN «HJØRNESTEINSBEDRIFTEN»

Artikkeltags