Jarlsberg setter ny rekord: – Drømmegrensa er brutt

FORNØYDE ABONNENTER: Kjell og Gunvor Grette fra Holmestrand er ikke overrasket over at lokalavisa deres opplever abonnementsøkning.

FORNØYDE ABONNENTER: Kjell og Gunvor Grette fra Holmestrand er ikke overrasket over at lokalavisa deres opplever abonnementsøkning. Foto:

Lokalavisa di har flere abonnenter enn noen gang. – Jeg syns avisa er blitt mye bedre, sier Gunvor Grette, som har fulgt avisa i mange år.

DEL

HOLMESTRAND: Tirsdag publiserte mediekonsernet Amedia ferske abonnementstall for sine 65 lokalaviser. Tallene viser at Jarlsberg endelig har brutt 4.000-grensa – og det til de grader:

Ved måletidspunktet i juni hadde lokalavisa di 4.155 abonnenter – 403 flere enn på samme tid i fjor. Veksten på 10,7 prosent er femte høyest i Amedia. Det er også verdt å merke seg at 59 av de 63 avisene har abonnementsvekst, etter flere år med nedgang eller stagnasjon for mange aviser.

Drømmegrensa

– Drømmegrensa er brutt. 4.000 har vært et mål siden jeg startet i Jarlsberg siden 2007 – og vi nådde det nesten flere ganger, før vi ble tatt av den generelle nedgangen. Det er selvfølgelig ekstra hyggelig at vi når denne milepælen samme år som vi feirer vårt 175-års jubileum, sier Jarlsberg-redaktør Pål Nordby.

– Tallene gir oss en veldig inspirasjon og motivasjon, for de viser at vi har gjort mye riktig den siste tida – vi er fortsatt i en omstillingsfase, men vi har klart å være med på den digitale revolusjonen som det faktisk har vært for leserne, legger han til.

LES OGSÅ: Hipp, hipp hurra for avisa!

– Blitt mye bedre

På Holmestrand bibliotek treffer vi ekteparet Gunvor og Kjell Grette. De har vært abonnenter i mange år, men er ikke overrasket over at de har fått følge av mange flere det siste året.

– Jeg syns avisa er blitt mye bedre. Den har fått inn mer lokalt stoff, og den tar opp det som folk er opptatt av, sier Gunvor.

Ekteparet forteller at de leser papiravisa til frokost. Særlig Gunvor leser den nøye.

– Nå er det også så mange byggesaker å følge med på. Jeg syns avisa gjør en god jobb med å følge opp i politikken og annet jeg vil vite mer om, og det er egentlig ikke noe spesielt stoff jeg savner, sier Gunvor.

– Det er jo en stille og rolig by, selv om lyskrysset og sjakkspillet kanskje gir litt å skrive om, sier Kjell og humrer.

Digital økning

Selv har ikke ekteparet kastet seg på den digitale bølgen. Det er imidlertid nettsatsingen redaktør Pål Nordby mener er hovedårsaken til veksten. I dag er nær en fjerdedel av Jarlsberg-abonnentene såkalt heldigitale – det vil si at de ikke mottar den tradisjonelle papiravisen, men har tilgang til alle nettsaker, samt avisen i elektronisk format.

(Saken fortsetter under bildet)

JUBEL: Jarlsberg-staben er glad for at så mange abonnerer på avisen. Bildet ble tatt i forbindelse med 175-årsdagen for den første utgaven 3. september. Fra venstre Jarl Rehn-Erichsen, Unni N. Sveberg, Lars Ivar Hordnes, Magnus Franer-Erlingsen, Ulrikke G. Narvesen og Pål Nordby.

JUBEL: Jarlsberg-staben er glad for at så mange abonnerer på avisen. Bildet ble tatt i forbindelse med 175-årsdagen for den første utgaven 3. september. Fra venstre Jarl Rehn-Erichsen, Unni N. Sveberg, Lars Ivar Hordnes, Magnus Franer-Erlingsen, Ulrikke G. Narvesen og Pål Nordby. Foto:

– Det digitale inntoget i lokalavisen har gitt abonnentene flere valgmuligheter. Det digitale abonnementet er mye enklere å ta med seg når man for en periode bor et annet sted. I det hele tatt er tilgangen til nyhetsstoffet mye enklere enn før – du trenger ikke vente på papiravisa, men har nyhetene bokstavelig talt i lomma. Og vi legger til rette for det ved å levere ferske nyhetssaker på tidspunktene vi vet folk ønsker å lese. Dette ser vi at leserne setter pris på, sier Nordby.

Bildeserier

Den digitale utviklingen fører dessuten med seg verktøy som sier noe om hva folk ønsker å lese mer om, forklarer redaktøren. Ett konkret resultat av dette, er bildeseriene du nå stadig påtreffer på Jarlsbergavis.no – og ser henvisninger til i papiravisen. En gjennomsnittlig uke publiserer redaksjonen omkring fem bildegallerier fylt med kjente og kjære fjes og motiver. Ved store hendelser, som kronprinsparets besøk, blir det enda flere.

– Da kronprinsparet var på besøk, la vi ut oppimot ti bildeserier. Det gir en helt annen leseropplevelse, og leserne får opplevelsen der og da – de trenger ikke vente to dager på papiravisen, sier Nordby.

(Saken fortsetter under faktarammen)

Abonnementsutvikling Jarlsberg siden 2000

  • 2000: 3007
  • 2001: 3184
  • 2002: 3212
  • 2003: 3288
  • 2004: 3356
  • 2005: 3517
  • 2006: 3647
  • 2007: 3747
  • 2008: 3830
  • 2009: 3875
  • 2010: 3916
  • 2011: 3979
  • 2012: 3963
  • 2013: 3982
  • 2014: 3881
  • 2015: 3791
  • 2016: 3864
  • 2017: 3752
  • 2018: 4155

LES OGSÅ: Jarlsberg har fått mer enn dobbelt så mange lesere på mobil det siste året

Holder på papiret

– Samtidig jobber vi beinhardt hver dag for å lage en best mulig papiravis. Og Jarlsberg har, i likhet med flere små aviser, klart å holde på papirkundene gjennom å tilby et godt produkt tre dager i uka. Og det skal vi fortsette med så godt vi kan, med de ressursene vi har, presiserer han. Redaksjonen teller i dag 4,5 årsverk.

– Vi etterstreber hele tiden å lage gode nyhetssaker av det folk lokalt er opptatt av. Vi skal være best på lokale nyheter – og terskelen er veldig lav for at det skal være lokal nyhetsinteresse i en sak, sier Nordby.

Han gleder seg også over et godt samarbeid med de næringsdrivende, som fortsatt ser nytten av å annonsere lokalt, noe avisen er avhengig av også i fremtiden.

Vestfold-avisene

Avis20172018Endring i tallEndring i prosent
Gjengangeren630466293255,2%
Jarlsberg Avis3752415540310,7%
Sande Avis23582411532,2%
Sandefjords Blad11574122306565,7%
Tønsbergs Blad21161220528914,2%
Østlands-Posten11395119465514,8%
Øyene36013660591,6%

Artikkeltags