Jarlsberg-opplaget bare fortsetter å vokse: Sjefen mener dekningen av spesielt to begivenheter var nøkkelen

OPPGANG: Journalist Ulrikke G. Narvesen, redaksjonsleder/nettansvarlig Magnus Franer-Erlingsen, redaktør Pål Nordby og journalistene Lars Ivar Hordnes og Jarl Rehn-Erichsen kunne koste på seg et kakestykke da de nye opplagstallene kom ut. Salgsleder Unni N. Sveberg var ikke til stede da bildet ble tatt.

OPPGANG: Journalist Ulrikke G. Narvesen, redaksjonsleder/nettansvarlig Magnus Franer-Erlingsen, redaktør Pål Nordby og journalistene Lars Ivar Hordnes og Jarl Rehn-Erichsen kunne koste på seg et kakestykke da de nye opplagstallene kom ut. Salgsleder Unni N. Sveberg var ikke til stede da bildet ble tatt. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Etter fjorårets rekordopplag, har veksten bare fortsatt for Holmestrand og Hofs lokalavis.

DEL

HOLMESTRAND: Torsdag offentliggjorde Mediebedriftenes Landsforening de nyeste opplagstallene for norske aviser. Tallene viser at du som leser Jarlsberg, er del av en stadig større flokk:

Lokalavisen for Holmestrand og Hof teller nå 4.268 abonnenter. Det er en vekst på 113 abonnenter – 2,7 prosent – fra forrige halvårsstatus, som for øvrig viste over 4.000 abonnenter for avisen for første gang. Den prosentmessige veksten er nest høyest av de seks Vestfold-avisene som er med i målingen. Av Amedias 72 lokalaviser, vokser Jarlsberg 19. raskest, prosentmessig.

OPPLAGSTALL FOR VESTFOLD-AVISENE VED 1/1-2019

  • Tønsbergs Blad: 22.131 (+161 / 0,7%)
  • Sandefjords Blad: 12.288 (+ 58 / 0,5%)
  • Østlands-Posten: 12.118 (+172 / 1,4%)
  • Gjengangeren: 6.619 (-10 / - 0,2%)
  • Jarlsberg: 4.268 (+113 / 2.7%)
  • Øyene: 3.769 (+109 / 3%)
  • Sande Avis: 2.425 (+14 / 0,6%)

Kilde: Mediebedriftenes Landsforbund

To store begivenheter

Pål Nordby, redaktør og daglig leder i Jarlsberg, forklarer at to viktige begivenheter fikk stor betydning for abonnementsveksten i andre halvår i fjor:

– I august feiret vi Jarlsbergs 175-årsdag, og fikk med oss byen og kommunen på en folkefest på brygga, og tre uker senere fikk byen besøk av kronprinsparet. Det ble en flott dag som ga mye god Holmestrand-reklame. Ved begge disse begivenhetene fikk vi markert oss i lokalsamfunnet på en positiv måte – våre artikler og bildeserier ble en sentral del av opplevelsen, og det ga seg også utslag i at mange tok steget ut og ble Jarlsberg-abonnenter, forklarer Nordby.

– Samtidig må jeg også nevne den store aktiviteten som nå pågår i hele Holmestrand og Hof. Der er vi tett på saker som betyr noe for folk. Vi jobber også for å være best på siste nytt i lokalområdet, og har fått god uttelling for vår dekning av større hendelser og avdekkingen av det kriminelle miljøet, som vi skrev om i januar.

– Vi opplever at vi har en god standing i lokalbefolkningen. Vi setter dagsorden lokalt, og får tilbakemeldinger på at vi gjør det på en god måte, konkluderer Nordby.

Digital vekst

Opplagstallet viser totalen for komplett- og digitalabonnenter.

– Økningen består hovedsakelig i heldigitale abonnenter, men vi har også klart å unngå det store fallet for papiravisen som enkelte andre mediehus har opplevd. Mange av Jarlsbergs abonnenter er fortsatt veldig glade i papiravisen, og derfor forsøker vi å lage en god papiravis samtidig som vi skal være aktuelle og gode på nett, sier Nordby.

Solid økonomi

Også økonomisk står lokalavisen støtt. 2018-regnskapet er ennå ikke offentliggjort, men de tre foregående årene har gitt driftsresultat på mellom 1,3 og 1,7 millioner kroner, som gir en driftsmargin på rundt ti prosent.

– Avisa har også en solid økonomi, som gir trygghet for framtida, fastslår redaktøren.

Artikkeltags