Busstilbudet må bli bedre enn det er i dag

Hvor er bussen? I dag er det stort sett skolebussene som går, skriver innsenderen. Arkivfoto: Sandefjords Blad

Hvor er bussen? I dag er det stort sett skolebussene som går, skriver innsenderen. Arkivfoto: Sandefjords Blad Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Busstilbudet er for dårlig mellom Holmestrand og Hof.

DEL

MeningerDet er allment kjent at mange av Hofs yrkesaktive innbyggere er pendlere. I dagens samfunn, tror jeg at folk er i større grad villig til økt pendling for å ikke bo i byer. For de fleste i dag er det helt greit med opptil 60 minutters reisetid mellom bosted og arbeid, og noen aksepterer enda lenger arbeidsreise.

Da det samtidig kommer frem at det er liten satsing på kollektiv transport i omegns-kommunene, gir det grunn til å sette dette på sakskartet. Flere direkteruter fra Hof til Holmestrand ville hatt særlig stor effekt for å få ned bilbruken. I dag er det i stor del skolebussene som går til og fra, og midt på dagen er det ikke mange muligheter, dessverre.

LES OGSÅ: Utsatt for hacking

Så er det de ungdommene som går på videregående skole utenfor Hof. Noen pendler til Sande, noen til Holmestrand og mange til Re, foruten at Re er en god skole er også bussforbindelsene som kjent mye bedre. Det går ikke busser over Hanekleiva fra Hof, så derfor må elever på Sande vgs kjøre via Holmestrand, dette medfører unødvendig mertid. Det kan være årsaken til at få elever velger Sande vgs fra Hof.

Hof har en nær tilknytning til våre naboerkommuner både når det gjelder avstander, næringsutvikling, samferdselsutfordringer og tjenesteinnhold. Derfor har mye av diskusjonene rundt kommunereformen også handlet om nærhet og likhet oss kommuner imellom.

Målet med kollektivsatsingen i Holmestrandregionen skal være at folk velger kollektiv i stedet for bil. Da må det tilrettelegges for at også pendlere fra nabokommunene får denne muligheten, spesielt siden det er en stor del av togpendlere videre til Drammen/Oslo området. Det arbeides med Dokkakrysset i Hof og til Rønneberg industriområder, som vil utløse flere næringsarealer på Rønneberg og hos Bergene Holm. Da er det å håpe på økt antall arbeidsplasser i dette område også, og bussforbindelse til Hof vil bli kunne aktuelt, noe det ikke er.

LES OGSÅ: Tilbudet er for dårlig

En satsing på pendlere fra nabokommuner vil ha en naturlig og god effekt på både miljø og klima, men også vil det bidra til å opprettholde et tilfredsstillende nivå i kollektivtilbudet både på buss og tog. Det må også gjelde mulighetene for Hof sine innbyggere til å ta buss til jernbaneparkering i Sande, det er kortere og i Holmestrand er det allerede faste pendlere med tog hver dag.

Kollektiv transport er et fylkesansvar og samarbeid med VKT, men som lokalpolitiker vil det være viktig å fortelle hvor skoen trykker og om dagens problematikk, og sette fokus ovenfor våre fylkespolitikere allerede nå og før vi er samlet til et «rike» i nord.

Artikkeltags