– Jeg har sett flere som legger til i havner og drikker så mye at de ikke vet hvor de er

ÈN PILS ER OK: F.v: Fredrik, Anita og Thea Omholt. De ligger ofte til kai ved Holmestrand. Da er det greit med èn øl. Denne dagen hadde de også fått avis og rundstykker fra Jarlsberg. - Det var en hyggelig overraskelse, det er ikke mange havner som gjør slikt lenger, sier Anita.

ÈN PILS ER OK: F.v: Fredrik, Anita og Thea Omholt. De ligger ofte til kai ved Holmestrand. Da er det greit med èn øl. Denne dagen hadde de også fått avis og rundstykker fra Jarlsberg. - Det var en hyggelig overraskelse, det er ikke mange havner som gjør slikt lenger, sier Anita. Foto:

Av

Hver femte båteier mener at alkohol og båtkjøring kan kombineres. Det bekymrer båtfolk i Holmestrands gjestehavn.

DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

HOLMESTRAND: To av tre mener kombinasjonen av båt og alkohol må unngås helt, mens en av fem fritidsbåtførere innrømmer at de synes det er greit å drikke alkohol mens de kjører båt. Det avslører en undersøkelse gjort av Kantar TNS Gallup på oppdrag for MA-rusfri trafikk.

I alt kan du i sommer risikere å treffe på minst 100.000 alkoholpåvirkede båtførere på norske fjorder og innsjøer, viser undersøkelsen. 

– Én pils er OK

– Jeg syns promillegrensa på 0,8 er altfor høy. Det kunne godt vært den samme grensa som på bil med 0,2, for det er mange som spekulerer i hvor mye de kan drikke når grensa rommer såpass mye. Men en pils er greit, synes Fredrik Omholt.

Han sitter i båten, til kai ved brygga i Holmestrand, sammen med kona Anita Omholt og barna. Også datteren Thea syns toleransen for å drikke alkohol til sjøs er for høy.

– Når folk tar en øl i solsteken er det lett å ta en til når man tror man kan gjøre det og fortsatt følge loven, sier hun.

Fredrik, Anita og barna skal ligge til kai ved Holmestrand en natt før de kjører til Sverige.

– Jeg har sett flere som legger til i havner og drikker så mye at de ikke vet hvor de er. Det er spesielt i enkelte områder og i enkelte miljøer jeg ser det, sier Fredrik og legger til:

– Mange av dem har ikke engang vest! Det bekymrer meg nesten mer, sier han.

Han legger til at han tror folk har blitt flinkere til å styre unna alkohol når de skal kjøre båt de siste årene.

Dømmekraften svekkes kraftig

Generalsekretær Elisabeth Fjellvang Kristoffersen i MA-rusfri trafikk mener promillegrensen på 0,8 er et signal om at politikerne ikke ser alvorlig nok på båtfyll.

– Ved 0,8 er dømmekraften kraftig svekket og risikoviljen tilsvarende forsterket, da risikerer man mange ulykker, sier Kristoffersen

I vår ble en mann i Holmestrand dømt for å ha fyllekjørt da han «bare» skulle flytte cabincruiseren til egen bås og endte opp en meter opp på brygga. På veien dit hadde han også krasjet i en annen båt. Han blåste 1,78 i promille.

Ifølge Kristoffersen er det nærliggende å tenke at en del av ulykkene kan skyldes overmot.

– Mange har antakelig manglende respekt for alkoholens påvirkning av dømmekraften, tror Kristoffersen.

Nulltoleranse

Noen meter lenger bort fra familien Omholt ligger Henrik Schmidt-Hanssen sammen med familien sin. De har kjørt fra Holmsbu for å handle i byen. I posen finnes det ikke noe øl.

– Jeg syns man skal ligge helt unna alkohol i båt av hensyn til sikkerhet på sjøen. Havet er uforutsigbart, sier Schmidt-Hanssen.

Selv er han av oppfatning at folks holdning har bedret seg de siste årene.

– Jeg tror det er mer bevissthet rundt det nå. Vi har jo sett og hørt om folk som drukner og dør av alkohol på sjøen. Blant annet i denne fjorden, sier Schmidt-Hanssen og peker utover Oslofjorden.

NULLTOLERANSE: Håvard og Sigurd Schmidt-Hanssen (foran) passer på hunden Max på fire måneder, mens mamma og pappa Henrik Schmidt-Hanssen og Tove Alstad styrer skuta. Da rører de ikke alkohol.

NULLTOLERANSE: Håvard og Sigurd Schmidt-Hanssen (foran) passer på hunden Max på fire måneder, mens mamma og pappa Henrik Schmidt-Hanssen og Tove Alstad styrer skuta. Da rører de ikke alkohol. Foto:

Kristoffersen i MA-rusfri trafikk mener uansett at politikerne bør ta grep,

– Jeg er redd politikernes unnfallenhet også denne sommeren vil føre til tap av menneskeliv, avslutter hun.

Politibåten i Vestfold har i år kontrollert 570 båter. Av disse er ni personer tatt med en promille over lovlig grense for småbåter så langt i år, opplyser operasjonsleder Petter Aronsen.

– Men fra politibåtene begynte å patruljere jevnlig etter sankthans har vi ikke tatt noen båtførere med for høy promille. Det ser ut til å ha bedret seg, sier Petter Aronsen, operasjonsleder i Vestfold politidistrikt.

Artikkeltags