Holmestrand: Pål Berge er en av mange i den norske foreningen satt sammen av pensjonerte brannmestere, brannmannskaper rundt i Norge. Han tror det blir en kolonne på ti brannbiler og en semitraler spekket med utstyr som setter kursen fra Drammen mot den polske grensen ikke så lang fra byen Lviv.

LES Nå kan du lese kommunens nettside på ukrainsk

– Det er fantastisk å se at brannutstyret vi har fraktet til Ukraina kommer fram og blir distribuert. Det gjør meg ydmyk og stolt over å være en del av dette og kunne bidra til å redde mange liv, noe vi fikk bekreftet at den første sendingen allerede hadde gjort av brannsjef Igor Karelin. På denne leveransen og overleveringen av sju brannbiler og en full semitrailer med utstyr hadde de forberedt en offisiell seremoni med Ravaruskas borgermester, den lokale brannsjefen og brannsjefen fra Dnipr samt mannskaper, forteller Berge.


Nå går den tredje turen på drøye 200 mil fra Drammen, pluss rundt 100 mil inn i Ukraina og østover til krigsherjede områdene.

– Vi har fått høre at bare halvannen time etter at brannbilene hadde kommet fram var de en del av innsatsen, legger han til.

Glade for å kunne hjelpe

Sikkerhet- og beredskapssjef Håkon Hansen og HMS-sjef Michael Tjelle i Speira er glade for å kunne hjelpe, og fortelle at bistanden i tillegg til brannbilen og 25 komplette drakter, også innebærer full tank og 10.000 kroner til diesel.

– I Speira har det også vært en innsamling blant ansatte som har gitt 54.000 euro, samt at ledelsen sentralt har bevilget det samme. Det betyr at 110.000 euro blir gitt i ren pengestøtte, forteller Hansen og Tjelle.

– Flott for det er et skrikende behov både for innsatsbiler, men også for alt annet. Vi pleier også å fylle opp kanner med diesel før vi leverer, for det er så som så med de lokale stasjonene og muligheter for å fylle, sier Berge.

Berge forteller at forhistorien til denne aksjonen blant annet springer ut av det såkalte Brannløftet til Gjensidige for noen år tilbake. Gjensidige bidro med mye penger inn i brannvesen, til biler og utstyr, det gjorde at det også ble mye overflødig rundt om. Lenge før det ble krig, for fire-fem år siden ble det sendt noen biler til Ukraina, og vi har fortsatt kontakt med en brannsjef der som var sjef for 22 stasjoner i Dnipr-området. Nå er området utvidet, midt i den verste krigssonen.

LES Holmestrand er en «stor» Ukraina-kommune

– Som pensjonerte brannfolk gløder vi for dette. Et ønske om å hjelpe ligger i bunn hos brannmenn, sier Berge, som selv har jobbet i Drammensregionen i 33 år.

Han skal være med på sin tredje tur, og med marsjfart på 80-85 kilometer i timen er det en drøy reisevei.

Enkel å bruke

Håkon Hansen og Michael Tjelle sier at bilen de nå gir fra seg er enkel å betjene.

– Start og stopp på bilen, hvordan få vann inn, og trykk ut igjen. Ikke minst er det viktig å unngå å skade utstyret. Å tørrkjøre ei pumpe, og sånne ting er det viktig å unngå, men ukrainerne er utrolige flinke. Vi skal også oversette også noe av instruksjonen til ukrainsk, forteller de.

– Dette er fine og gode trykk- og vriknapper, ikke noe digitalt på denne, smiler Håkon Hansen.

– Og det er viktig, for vi har veldig kort tid fra bilene blir overlevert til de er i innsats. Vi overfører den kunnskapen vi klarer på den korte tiden vi har til rådighet ved overleveringen på grensen, sier Berge.

LES Erik Undseth: – Jeg vil frakte nødvendig utstyr til Ukraina, og slitne flyktninger hjem igjen

Han kan fortelle at den første turen gikk fra Norge med fire brannbiler, den neste sju og at de håper på å samle ti biler denne gangen.

Dette er biler som har gjort en viktig innsats rundt om i Norge. Nå skal de være med å redde hus, hjem og liv i Ukraina.

– Vi synes dette er supert. Brannbilen er avskrevet gjennom mange år hos oss i Holmestrand, men denne vil få stor verdi og nytte dit den kommer. Vi har fått to nye biler som fyller dagens krav ved Speira. En bil er stasjonert i byen og en er på Vesthøy, sier Håkon Hansen.