Her er bytt ut-lista for deg som vil være litt sunnere

Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

For deg som aldri klarer å holde deg unna smågodt-disken.

DEL

(Tønsbergs Blad) Vi er skikkelig for å spise det man har lyst på, men til tider kan det bli litt for mye synder i løpet av en uke. For eksempel da snøen kom på mandag ga vi opp - det ble (giga) godtepose og TV-serier på sofaen.

Den smågodtposen kunne vi kanskje byttet ut med noen andre fristende alternativer?

Ernæringsprofil Sofia Antonssen har ramset opp noen nyttige alternativer til godterisyndene overfor svenske Aftonbladet.

Vi liker lista til Sofia, og gjengir hva du kan bytte ut suget ditt med:

Smågodt: Velg heller nøtter og litt mørk sjokolade.

Is: Gå for frossen frukt som du mikser i for eksempel en blender.

Brødskive med noe godt: Kjenn etter om du egentlig er sulten? Hvis du føler du trenger energi raskt, kan du heller velge ett egg og avokado, eller frukt.

Brus: Velg vann. Eventuelt med sitron eller mynte for å få en mer spennende og fristende smak.

Ferdigmat: Dette suget kan du unngå ved å planlegge måltidene bedre, ta med lunsj på jobb - hva med middagsrester? Ved å unngå å bli akuttsulten, unngår du også de verste sugene.

Men hvis du må ha ferdigmat, kan du velge de sunnere alternativene hos ferdigamtkjeden.

Yoghurt: Flere av yoghurtene fra butikk inneholder mye sukker. Velg naturell yoghort og miks den med for eksempel kokos og nøtter.

Artikkeltags