Ved kommunesammenslåingen i 2020 «ansatte» Holmestrand chatboten – eller prateroboten – «Juno». Formålet var å kunne hjelpe innbyggere med spørsmål døgnet rundt.
Ved innføringen ble det raskt klart at «Juno» hadde en del å lære. Jarlsberg Avis stilte roboten 25 spørsmål, og fikk riktig svar på kun 14 av dem – og noen av de gale svarene var noe bisarre.
Blir pensjonist
Og særlig bedre ble det tydeligvis ikke. For til tross for høy arbeidsmoral og ikke-eksisterende lønnskrav, er Junos dager som kommuneansatt i Holmestrand forbi fra nyttår av.
– Etter toårskontrollen på vår chatbot i vinter, ser vi dessverre at av de som har gitt tilbakemelding etter bruk, så er flere misfornøyde, enn fornøyde med svarene Juno har gitt, sier Suzy Haugan, kommunikasjonsrådgiver i Holmestrand kommune.
– Da må vi ta grep, for vi ønsker jo å gi både gode og relevante svar om en innbygger henvender seg til oss, konstaterer hun via kommunens nettside.
Her skriver hun også at det er enighet om at det nå er på tide at Juno pensjonerer seg, og at Holmestrand kommune bruker ressursene som Juno krever – i form av vedlikehold og rene utgifter – på andre måter for å bedre kontaktflaten mellom innbyggere og kommunen.
Fant ikke svaret
Sande Avis fikk på formiddagen tredje juledag ikke svar fra Haugan om hvilke summer det er snakk om.
Avisen spurte selvfølgelig også Juno. Svaret?
– Beklager, men jeg fant ikke det du lurte på. Kan du omformulere setningen din?