Gå til sidens hovedinnhold

Fra klister- til kladdeføre for skitunnelen

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Optimisme og pessimisme har vekslet på å gå i medbakke og motbakke gjennom flere år. Silkeføre har det aldri vært, men i det siste har det gått fra klister og fiskebein til skikkelig kladdeføre.

Løpet er kjørt, og skirennet er brutt. Pølsene er kalde, og restene av buljongen tømt ut. Arrangementskomiteen har pakket ned både bannere og tidtakerbua. Det som kunne blitt noe stort er avlyst. Deltakerne har gått hjem.

Håpet var lyst, men det blir ingen skitunnel i den gamle biltunnelen gjennom Holmestrandfjellet.

Det startet så optimistisk for etterbruken av den 1.862 meter lange og biltomme tunnelen. Med ni meters bredde og nær fem meter under taket, kunne idretten overta der biltrafikken stilnet i 2012, og vedtaket om stenging fulgte året etter. Alt lå til rette, og skitunnel hadde allerede før 2012 vært nevnt som en mulighet. Det ble et spennende og godt initiativ for etterbruk, der seks idrettslag; Hof IL, Ivrig, Nordre Sande, Skoppum, Sande Sportsklubb og Botne SK med initiativtaker og styreleder Øyvind Kvaal i spissen for etablering av Holmestrand Skitunnel AS (HOSTAS). Langrenn, skiskyting og paraidrett ble blinket ut som målsetting og drivkraft for å få til et lokalt og regionalt alternativ til den svenske Torsby-tunnelen, som mange skiglade nordmenn har benyttet til trening i snøfattige vintre.

LES Her går startskuddet for en ny bydel i Holmestrand

Og det er siden AS-et ble etablert gjort veldig mye godt arbeid, men når HOSTAS selv sier at de legger skitunnelplanene på is, betyr det i realiteten at prosjektet er iskaldt. På mange måter beklagelig for det ligger mye kreativitet igjen, sammen med spenstige skisser og faglige vurderinger og beregninger.

«Løpet er kjørt, og skirennet er brutt»

En god slump offentlige og private penger er også brukt, mulighetsstudier er gjort, miljøregnskap er lagt inn, tekniske løsninger vurdert, forretningsplaner er laget, oppgaver er gjennomført, utredninger har avløst hverandre fra studenter og fagmiljøer, men ikke minst har vi i tiden mellom planlegging og bygging sett framveksten av et gedigent skianlegg i Lørenskog, bare en drøy times kjøretur fra Holmestrand.

Praten om skitunnel i Holmestrand har gradvis stilnet, og ble knapt nevnt som en mulighet da de siste planene for «nordbyen» sist ble diskutert og vedtatt.

Det var ikke liv laga, til tross for gode intensjoner og intensjonsavtaler. Ideer om både leiligheter, hotell og videregående skole på området utenfor tunnelen ble lansert i en «forretningspakke», og optimistiske estimater på besøkstall ble satt opp med mulig byggestart i 2021, med ferdigstillelse to år senere. Men mange tvilte, for alt tok tid, og den siste planen for fremdrift ble presentert det året som den første planen hadde satt som åpningsår.

LES Skitunnelen kan bli del av den nye bydelen: – Et viktig steg videre for oss

Men hva gjør Vestfold og Telemark fylkeskommune nå?

De eier tomt nord og sør for tunnelen, som er tenkt inn i totalregnskapet for ny fylkesvei 3240, men de eier også en tunnel, som fungerte som bilvei fra 1983 til 2012, og som er rømningsvei for jernbanetrafikken dersom noe skulle skje lenger inne i fjellet. Det er fortsatt 1.862 vei i ni meters bredde og fem meters høyde, men som ingen vet hva den kan brukes til.

Skitunnel var den gode ideen, som ivrige fylkespolitikere i 2015 håpet at kunne stå ferdig til skiaktivitet i 2018.

Slik ble det ikke, punktum!

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.