(Tønsbergs Blad)

En forsikring kan dekke så mangt. Det mest vanlige er å forsikre seg slik at man får hjelp dersom huset ditt brenner eller du kolliderer med bil. Men hva hvis barnet ditt blir utsatt for mobbing? Dette mener Tryg forsikring at det er behov for og tilbyr nå foreldre og barn profesjonell hjelp.

– Våre kunder har etterlyst denne hjelpen lenge, sier leder for Tryg Forsikring i Norge, Espen Opedal.

Det er med bakgrunn i dette at selskapet har begynt å tilby sine kunder bistand dersom du opplever at barnet ditt blir mobbet.

– I stedet for gratis kaffe og rabatter i forretninger, ville våre kunder ha bistand når de kommer opp i vanskelige situasjoner. Vi kan nå gi dem psykologhjelp. Vi skal ikke tråkke inn i bedene til det offentlige hjelpeapparatet, men vårt tilbud skal være et supplement. Dette er et tilbud som man som kunde får dersom man har tre eller flere forsikringer samlet i selskapet, sier Opedal i en pressemelding.

Psykologspesialist Rune Svendsen hos Falck Healthcare, som samarbeider med Tryg Forsikring, håper at tilbudet kan hjelpe foreldre som har barn som blir mobbet.

LES OGSÅ: Forsikringsselskap: Mange betaler for ting de ikke trenger

Trenger rådgivning

– Jeg ser ofte at foreldre på grunn av sin bekymring setter i gang med tiltak uten at det foreligger noen plan. Dette kan fort gå galt av sted. Foreldre trenger hjelp til å bli møtt på sin bekymring og få konkret rådgivning på hva de skal gjøre. Dette kan en psykolog som jobber med dette temaet bidra med, sier psykologspesialist Rune Svendsen.

Han legger til at det å få kjennskap til at barnet sitt blir mobbet preger foreldre sterkt følelsesmessig.

– Man blir usikker på hvordan man skal forholde seg, man kan kjenne på sinne og lysten til å handle raskt og kraftig. Det å koble på alt fra advokater og media kan synes fristende. Veien er kort til å bruke sosiale medier for å mobilisere krefter eller ventilere det man føler, mener psykologen.

If fikk et annet svar

If forsikring har også spurt sine kunder om hva de kan ønske seg mest. Svaret de har fått er ikke det samme som Trygs kunder har svart.

FIKK DU MED DEG DENNE? – Å tro det ikke er mobbing i barnehagen er naivt (+)

– Vi har spurt våre tre millioner kunder i Norden om hva de ønsket seg mest. Det de svarte helt tydelig var at de ønsket lavere pris og fordeler ved få eller ingen skader, sier Emma Elisabeth Vennesland. Hun er assisterende informasjonsdirektør i If.

Hun forteller at selskapet er lydhøre overfor kundenes ønsker.

– Vi synes det er interessant det Tryg gjorde. For vår del har vi forsikringer, blant annet gjennom Europeiske Reiseforsikring, som tilbyr hjelp av psykolog. I tillegg har vi en døgnbemannet helsetelefon. Her får våre kunder kontakt og hjelp av erfarne sykepleiere. Her får vi rundt 50.000 henvendelser i året, sier hun.