Disse småsteinene koster oss milliarder, og våren er den verste tiden

KOSTBART: Den lange vinteren tvang veivesenet og kommunene til å gruse ekstra mye. Derfor frykter forsikringsbransjen rekordutbetalinger etter steinsprutskader. I fjor kostet det Vestfold-bilistene 65 millioner kroner.

KOSTBART: Den lange vinteren tvang veivesenet og kommunene til å gruse ekstra mye. Derfor frykter forsikringsbransjen rekordutbetalinger etter steinsprutskader. I fjor kostet det Vestfold-bilistene 65 millioner kroner. Foto:

Bare i Vestfold må forsikringsbransjen årlig betale 65 millioner kroner for reparasjon av steinsprutskader. Et enkelt grep kan redusere regningen. Samtidig kjører du mye tryggere.

DEL

(Tønsbergs Blad) – Når snøen smelter blir småstein og annet rask i veibanen virvlet opp, og smeller inn i frontruten.

Det sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

– I tillegg har den kalde vinteren gjort skade på mange veier, noe som i år kan forverre problemet, tilføyer han.

I fjor fikk i gjennomsnitt 30 biler i Vestfold så store steinsprutskader hvert døgn at de måtte innom et verksted for å reparere eller skifte frontruten. Fakturaene til forsikringsselskapene endte på 65 millioner kroner. Og som vanlig, det er en regning selskapene sender videre til kundene i form av økte forsikringspremier.

– Trolig vil minst like mange bileiere oppleve denne typen skade i år, sier Arne Voll i Gjensidige.

LES OGSÅ: Vestfold på skadetoppen – dette har kostet over 5 millioner

Tape redder ruta

Men bileierne kan gjøre noen små tiltak selv for å minste skadene, og derved regningene.

(Saken fortsetter under bildet)

DEKKE TIL: – Hvis du får en rose i frontruten er det viktig å dekke den til med tape snarest mulig, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.

DEKKE TIL: – Hvis du får en rose i frontruten er det viktig å dekke den til med tape snarest mulig, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige. Foto:

– Hvis du får en rose i frontruten, er det viktig å dekke den til med tape snarest mulig. En ubeskyttet sprekk blir fort fylt med skitt, og da kan det være umulig å reparere den. Glassverksteder deler ut spesielle klistremerker til dette, sier Voll.

Men det beste rådet kommunikasjonssjefen gir til oss bilister, er å holde god avstand til bilen foran – noe som også gir mye tryggere kjøring for alle.

Likevel kan en småstein komme fykende og gi en stor eller liten rose i frontruta. På noen bilmodeller kan reparasjonen bli kostbar.

LES OGSÅ: 30 prosent flere ulykkesskader i januar

–  Er det varmetråder i ruta eller andre tekniske innretninger der, blir kostnadene ekstra store. Derfor er det en fordel når kunden velger å reparere ruta, i stedet for å skifte den. Alle bileiere med delkasko eller kasko får reparert steinsprutskade gratis. Må ruta skiftes, er det som regel egenandel, sier Arne Voll i Gjensidige.

(Saken fortsetter under bildet)

700 skader hver dag

I hele landet opplevde 256.974 bileiere steinsprutskade i fjor. Det tilsvarer 700 skader daglig, viser tall fra forsikringsbransjen.

Der framgår det videre at erstatningsutbetalingene endte på rekordhøye 1,6 milliarder kroner, åtte prosent høyere enn året før. Og nå frykter bransjen at vinteren 2017/2018 gir enda høyere utbetalinger.

Veivesenet og kommunene har over store deler av landet strødd rekordmye, og veier som er strødd gir høyere risiko for steinsprutskader enn veier som bare er saltet.

LES OGSÅ: – En vanskelig vinter, vi strør hele tiden

LES OGSÅ: Dette koster oss 44 millioner kroner i året, men sjåføren har en klar melding til deg

Artikkeltags