Lars Ronny måtte kvitte seg med hjelpesendingen på 50 kubikk i Fretex-containere

KOM ALDRI TIL FLYKTNINGENE: Innholdet i sekkene er stort sett varmende tøy fra givere som ville hjelpe de syriske flyktningene på Lesvos via Geir Ove Kvalheim. Dette er bare noen av sekkene som i stedet endte i Fretex-containere.

KOM ALDRI TIL FLYKTNINGENE: Innholdet i sekkene er stort sett varmende tøy fra givere som ville hjelpe de syriske flyktningene på Lesvos via Geir Ove Kvalheim. Dette er bare noen av sekkene som i stedet endte i Fretex-containere. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Geir Ove Kvalheims hjelpesending til Lesvos ga familiebedriften Dreyer Transport AS så store økonomiske problemer at eier Lars Ronny Syversen ikke hadde noe annet valg enn å gi bort klær og tepper da Kvalheim aldri svarte.

DEL

(Tønsbergs Blad) – Siden januar hadde jeg blitt lovet at ting skulle skje «rett rundt hjørnet» og at det var «like før neste tur», men det skjedde aldri noe. Etter hvert begynte jeg å slite økonomisk fordi jeg nesten daglig måtte si nei til andre oppdrag mens bilen var okkupert, forteller eier Lars Ronny Syversen i familiebedriften Dreyer Transport AS.

Dette er den tredje artikkelen om vestfoldingen Geir Ove Kvalheims innsamling av varmt tøy og tepper for syrere som har flyktet til Hellas og bor i flyktningleire. Men av 47 tonn hjelpesending samlet inn i fjor høst, har bare 15 av dem nådd flyktningene. Den forsyningen ble kjørt ned av Dreyer Transport AS i februar i år, da den kaldeste perioden gikk mot slutten for flyktningene. Da hadde finaniseringsselskapet Bidra.no besluttet å betale ut de 125.000 kronene folk hadde donert til prosjektet Caravan of hope direkte til transportselskapet.

Det skjedde fordi Bidra.no fryktet at pengene ikke skulle bli brukt til formålet de var samlet inn for, etter å ha funnet ut at Kvalheim var involvert.

Full lastebil ble stående

Men da oppdraget til Lesvos var fullført, hadde familiebedriften fortsatt en full lastebil okkupert av Kvalheims innsamling. Den var det foreløpig ikke penger til å sende. I utgangspunktet var meningen at lastebilen skulle kjøre kort tid etter den første traileren, da alt ble hentet på et lager i Oslo-området rett før nyttår. Nå var vinteren snart over i Hellas.

LES OGSÅ: Tulle (78) støttet bedrageridømte Geir Ove Kvalheims arbeid med 65.000 kroner – frykter pengene ikke kom fram (+)

«Hei. Jeg må ha svar innen fredag, hva dere bestemmer dere for, om det blir lossing eller tur. Jeg begynner å slite økonomisk p.g.a. at jeg har låst bilen for lenge» skrev Syversen i en tekstmelding til Geir Ove 21. februar.

TÅLMODIG: Lars Ronny Syversen i familiebedriften Dreyer Transport AS ventet i 4,5 måneder på at Geir Ove Kvalheim skulle skaffe finansiering til å kjøre en full lastebil med 50 kubikkmeter hjelpesending til Hellas. Det skjedde ikke og bedriften måtte si nei til flere andre oppdrag i mellomtiden.

TÅLMODIG: Lars Ronny Syversen i familiebedriften Dreyer Transport AS ventet i 4,5 måneder på at Geir Ove Kvalheim skulle skaffe finansiering til å kjøre en full lastebil med 50 kubikkmeter hjelpesending til Hellas. Det skjedde ikke og bedriften måtte si nei til flere andre oppdrag i mellomtiden. Foto:

Geir Ove svarer tre dager senere at han skal ringe samme dag. 27. februar purrer Syversen igjen. Slik fortsetter det til 22. mars. Da hadde Syversen fortsatt ikke fått noen avklaring. Skuffet, tok han arbeidet med å losse ut av lastebilen.

Kort tid etter ser han at Geir Ove er i gang med en ny innsamling på Facebook til et annet hjelpeprosjekt.

«Synes det er rart at du starter en ny innsamling igjen nå, når du ikke har en krone å sende tingene for» skriver Syversen til Geir Ove 30. mars.

Til slutt ba han Geir Ove Kvalheim komme og hente forsendelsen.

– Jeg sendte meldinger i cirka en måned for å få noen til å hente lasten, men fikk ingen respons, sier Syversen.

Ga alt til Fretex

Sent i april var det slutt på tålmodigheten. Etter å ha brukt flere dager på å pakke om et lass med tøy fra pappesker til plastposer, kjørte han rundt til de ulike gjenvinningsdunkene i Brumunddal i Hedmark 30. april, dagen Geir Ove tilfeldigvis fylte 47 år.

«Takk for at du gir meg så mye ekstraarbeid med denne hjelpesendingen din til Lesvos. Jeg fyller Fretex-dunker så giverne skal føle at de hjelper noen, selv om det aldri kom til Lesvos» skrev han på Facebook-veggen sin, sammen med et bilde av sekkene i bilen utenfor en Fretex-container.

– Etter det slettet han meg som venn på Facebook, sier Syversen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FULLT BEGER: Lars Ronny Syversen i Dreyer Transport AS hadde ikke råd til å si nei til flere oppdrag fordi firmaets ene lastebil sto full av en hjelpesending det aldri ble penger til å sende. 30. april leverte han 50 kubikk av Geir Ove Kvalheims hjelpesending i Fretex-containere.

FULLT BEGER: Lars Ronny Syversen i Dreyer Transport AS hadde ikke råd til å si nei til flere oppdrag fordi firmaets ene lastebil sto full av en hjelpesending det aldri ble penger til å sende. 30. april leverte han 50 kubikk av Geir Ove Kvalheims hjelpesending i Fretex-containere. Foto:

 

Oppfordrer til ikke å være skuffet

Geir Ove Kvalheim mottar hjerter, godord og takknemlighet i fleng på Facebook-siden hans, som følges av over 4.800 personer. Nå befinner han seg i Irak, og rapporterer daglig om hjelpen han gir barn og familier rammet av krigen mot IS.

I telefonintervjuet forsikrer han at «hver eneste ting kommer fram» til Lesvos, selv om mesteparten ikke er det ennå. Fretex-dumpingen sier han ingenting om før han blir spurt. I det lasset kan det ha ligget splitter nye strikkeplagg, strikket for Lesvos. Plagg en giver har fortalt hun strikket til Geir Oves innsamling.

– Om noe gikk til veldedige organisasjoner i Norge, vil jeg oppfordre dem til ikke være lei seg og skuffet. Da har de klart å hjelpe både ute og hjemme. Ingenting er bedre enn det, sier Kvalheim.

At dette lasset forårsaket problemer for familiebedriften Dreyer Transport, vil han ikke høre på.

– Det er noe forbanna tull. Jeg var i dialog med ham flere ganger. De kunne oppført seg ryddig. Jeg tilbød meg å komme med en dugnadsgjeng for å tømme lastebilen, men han sa han kunne vente. Hadde han sagt ja den gangen, ville det ikke blitt stående så lenge, sier Kvalheim.

Syversen bekrefter at han samtykket i å vente.

– Det er alltid et «men». Jeg har gått på det men-et flere ganger i håp om at det skulle ordne seg. Han er så flink til å prate for seg, rett og slett en skuespiller, sier Syversen og oppfordrer folk til å være kritiske før de donerer penger.

Beskylder Dreyer for overprising

Dreyer Transport AS har også fraktet hjelpesendinger til Lesvos, Chios og Samos for to andre veldedige organisasjoner, deriblant to sendinger for Dråpen i havet. Etter flere av oppdragene, har Syversen og kona hans blitt i Hellas og bistått flyktningstrømmen som frivillige i flere dager.

Kvalheim mener imidlertid Dreyer Transport overpriset oppdraget til 125.000 kroner, og at andre firmaer kunne utført jobben for halve prisen.

– Med tanke på generelle prisjusteringer de siste årene er dette i tråd med det vi betalte per frakt. Og da var prisen helt uten at sjåførene tok ut lønn eller fortjeneste til selskapet. Vi gjorde endel undersøkelser på pris før vi sendte den første lastebilen avgårde, og fant ingen som kunne matche prisen vi fikk fra Dreyer Transport, sier generalsekretær Trude Jacobsen i den frivillige hjelpeorganisasjonen Dråpen i havet.

Artikkeltags