Jo, dette er en parkeringsplass

GRATIS: Trafikkbetjent Kjetil Halvorsen i Holmestrand kommune har nå sørget for at parkeringen er gratis for de som står her og lader.

GRATIS: Trafikkbetjent Kjetil Halvorsen i Holmestrand kommune har nå sørget for at parkeringen er gratis for de som står her og lader. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

... men kommunen fant allikevel en vei rundt Statens vegvesens avgiftsbestemmelser.

DEL

HOLMESTRAND: – Dette er ladeplasser, ikke parkeringsplasser, fastslo ordfører Alf Johan Svele i torsdagsavisen.

Han siktet til den mye omtalte kommunale ladestasjonen i Havnegaten. Elbileier Jim Pedersen reagerte tidligere i uka på at kommunen tar betalt ikke bare for strømmen, men også for parkeringen mens elbilene lader. Da skar ordføreren raskt igjennom for å fjerne «dobbeltbetalingen».

Avgift: Kroner 0

Men fullt så enkelt var det ikke.

– Vi måtte sjekke litt for å få gjort dette på lovlig måte, forklarer Kjetil Halvorsen, trafikkbetjent i Holmestrand kommune. Han var fredag på stedet for å fjerne den gamle merkingen som minnet om at p-avgiften måtte betales.

Han forklarer at Statens vegvesen, ved sin skilting, har bestemt at det skal være avgiftsbelagte parkeringsplasser på stedet – for øvrig etter at Holmestrand kommune søkte veivesenet om å få innføre dette.

– Så har vi bestemt at den avgiften skal være kroner null, sier Halvorsen.

– Så i praksis er ikke plassene avgiftsbelagte?

– Nei, i praksis er de ikke det, men formelt sett har vi vårt på det tørre, forklarer trafikkbetjenten.

Bensinbiler bøtelegges

Han fastslår også en gang for alle hva som skjer med «fossil-bilister» som setter fra seg bilen på ladeplassene.

– De får bot. Skiltingen fastslår at plassene er forbeholdt ladbare motorvogner, sier Halvorsen.

– Og hvis en elbil står der uten å lade?

Halvorsen humrer litt og trekker på det.

– Det har jeg ikke lyst til å svare på.

Lite inntektstap

Trafikkbetjenten opplyser for øvrig at kommunen ikke går glipp av de helt store inntektene som følge av den nye ordningen. Det innebærer at administrasjonen har mulighet til å gjøre endringen uten å gå via kommunestyret.

– Jeg vil tippe at parkeringsinntektene her er på 500 til 1.000 kroner i året. Det er jo blitt vesentlig færre elbiler i sentrum etter at den nye parkeringsforskriften ble innført fra nyttår 2017, forklarer Halvorsen.

Artikkeltags