Store køproblemer nordover på E18

SJEKK TRAFIKKEN
Grønn er raskest og rød er langsomst trafikk Fargeforklaring: Grønn er raskest, rød er langsomst. 
Artikkelen er over 1 år gammel

Årsaken er stengt vei. All trafikk går via Holmestrand og Bispeveien fram til onsdag morgen.

DEL

(Tønsbergs Blad) – Det er nærmest stillestående kø mellom Helland til Kopstad i nordgående løp, sier Vestfold-politiets operasjonsleder Fredrik Landsverk Mo.

Han forteller at årsaken er veivesenets forberedende arbeid for utbedringer av Bringåkertunnelen og Botnetunnelen.

Statens vegvesen opplyser at E18 ble stengt mellom Helland og Island mandag kveld, og forblir stengt fram til i morgen, 2. august klokken 06.00.

– Det har vært kø på strekningen i hele formiddag, sier Mo.

Køproblemene oppstår samtidig som Bane Nor gjennomfører store arbeid på jernbanen, flere togavganger er dermed innstilt i en lengre periode. I denne perioden tilbyr NSB tog for buss, og bussen må kjøre på E18.

MER OM DE MANGE ULYKKENE I DENNE SAKEN: Etter seks ulykker i Løkentunnelen blir innsnevringene snart historie

Forbereder rehabilitering av tunnelene

Odd Tandberg i Statens vegvesen opplyser at jobben med å forberede trafikkavviklingen ved Bringåkertunnelen og Botnetunnelen går som planlagt. Det betyr at E18 åpner igjen onsdag morgen.

– Deretter blir det toveis trafikk i ett løp gjennom de to tunnelene. Arbeidet skal være ferdig i november, forteller Tandberg.

Han oppfordrer bilistene til å være særdeles oppmerksomme når de nærmer seg de to tunnelene, og å overholde skiltene som påbyr at farten går nedover fra 100 til 70 og så 50 km/t; det har vært mange større og mindre ulykker under tilsvarende arbeider på tunneler lenger nord på E18.

LES OGSÅ: – Det smeller mye oftere enn folk aner på E18

– Vi har gjort noen endringer, blant annet innført fletteskilt i stedet for vikepliktskilt. Innsnevringene foran tunnelåpningene er også gjort mindre synlig, men fortsatt høyst merkbar, for bilistene. Vi har lagt inn sjikaner for å få ned farten, forteller Odd Tandberg.

Han oppfordrer bilistene til å spare seg for behovet for å komme tre biler foran i køen før tunnelåpningene.

– Ikke vær med i den kampen. Det er bare mer å tape enn å vinne på det. Og det er lov å senke farten i tunnelene, der vi har sett at det har vært flere påkjørsler bakfra, sier Tandberg.

Etter planen skal alle tunnelene på E18 være ferdig utbedret og følge EU-standarden innen sommeren 2018.

Artikkeltags