Gå til sidens hovedinnhold

Den store muligheten

Nå gjelder det å gripe muligheten med begge hendene. Suksess i mai, betyr trolig mange år framover med Holmestrand som vertskap for Skagen Race, et arrangement som kan bety mye for byen.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

I 1880 hadde Holmestrand 40 fartøyer på til sammen 10.292 tonn og med 341 manns besetning, kan vi lese ut av historien.

Allerede på 1500-tallet hentet nederlendere sitt tømmer i Holmestrand, og identiteten som seilskuteby har fulgt Holmestrand siden.

Nå kan seilerbyen bli kledd i moderne drakt, med helt andre båter og formål. Nyttelast og levevei er byttet ut med sport og konkurranse. Er det tidenes sjanse til å befeste en historisk posisjon som seilerbyen?

Navnetrekkene som ble satt på kontrakten om å arrangere Skagen Race i 2021 kan være starten på noe stort for Holmestrand by, næringsliv, folkeliv og seilersporten. Å være vertskap for en av de større regattaene i Norge gir veldig mye positiv oppmerksomhet, pressedekning og omtale.

LES Petter synes forslaget om fartsgrense til sjøs på fem knop innenfor 100 meter, er veldig rart: – Det sier seg selv at det rammer utilsiktet og sleivete

Mye henger på det første året. Blir arrangementet en suksess, blir det raskt en årlig tradisjon, som gjerne bare vokser seg større.

Seilforeningen, sammen med foreningen i Bærum og et erfarent sponsorapparat, har et meget godt utgangspunkt i havnefasilitetene og «nærheten til alt» i Holmestrand. Plass nok er viktig.

Det slet Åsgårdstrand med, og det sliter Son med når det gjelder Hollænderseilasen i august. Blir Skagen Race en suksess i mai, og kommende år, så kan det være duket også for Hollænder'n i framtida.

Her er det bare å stramme tauene og heise seilene.

LES Seiling: Svenn Petter Andersen ble årets vinner

Kommentarer til denne saken