HJELPER IKKE: – Kanonbra dab-adapter, sa NRK-mannen. Sikkert. Bare at det ikke hjelper i Tønsberg og omegn, skriver Asbjørn Olav Lien.
AsbjøRn Olav Lien

Jeg kastet bort over 3000 kroner på DAB-radio i bilen

Mitt nye hatobjekt i Tønsberg-trafikken heter Digital Audio Broadcasting. Eller DAB minus.
Publisert
DEL

(Tønsbergs Blad) Så lenge jeg kan huske har radioen vært min venn, særlig når jeg gjør noe kjedelig. Som å kjøre bil. Eller å male og gjøre husarbeid; det er en grunn til at hjemmet for flere år siden ble fylt med DAB-radioer. P2, P13, NRK nyheter, jazzkanalen, klassisk – jeg liker å ha noen valgmuligheter. Og det er DAB-teknologiens beste side.

En stund har jeg brukt smarttelefonen som radiokanal og streamet nyheter og musikk fra hele verden, rett inn i bilhøyttalerne. Men det er fortsatt noen hull i 3- og 4G-dekningen rundt om i Norges land. Til lokale småturer blir det for fiklete å koble telefonen med lydanlegget. NRK insisterte på at dab-dekningen i Norge var komplett, og neste år forsvinner FM-signalene.

LES OGSÅ: FM-slukkingen: – Vil gi svekkede muligheter for formidling av viktig informasjon

Så jeg fulgte rådene om å være tidlig ute med å montere et DAB-adapter i bilen. I motsetning til fabrikkmonterte DAB-radioer, er det lite fristende både for hackere og tyver.

Begrensede evner

Siden jeg har høyst begrensede evner som finmekaniker, valgte jeg å sette bilen på et spesialisert bilstereoverksted, bare for å få det pent gjort; rent teknisk skulle jeg alltids klart å koble den opp selv. Radioen kostet 1700 kroner, jobben omtrent like mye. Ja, ja, tenkte jeg og betalte, da skulle selv den kjedeligste bilturen bli overlevbar. (Til orientering, den strekningen er E18 mellom Grenland og Gjerstad, der det alltid ligger en engstelig bilfører forrest i køen, som 10–20 kilometer i timen under fartsgrensa beveger seg framover. Så vidt.)

Men realiteten er at langt de fleste turene går lokalt. En tur til Nøtterøy, en svipp utom Tolvsrød, litt rundt i Tønsberg sentrum, på Eik. Og da liker jeg å høre på radio. Det var nesten så jeg gledet meg til småturene, der jeg kunne fråtse i kanaler fra DAB-adapteren.

JORDA: Jo da, antenna er jorda, garanterer spesialistbutikken som monterte anlegget i bilen.

JORDA: Jo da, antenna er jorda, garanterer spesialistbutikken som monterte anlegget i bilen. Foto:

Men hva skjer? Jeg hadde ikke kjørt mange meterne fra garasjen da lyden begynte å boble, så forsvant den helt. Og kom tilbake bare sekunder senere. Noen meter lenger framme gjentok det seg. Og slik fortsatte kjøreturen. På ringveien mot Kilen gikk køen sakte. Lyden kom og gikk. Én meter fram, ah, der var lyden tilbake. Én meter til, der forsvant den. Køen sto i ro, DAB-adapteren var og ble taust. En meter senere var lyden tilbake. Grrrrr. Forferdelig irriterende enten det var musikk eller nyheter jeg lyttet til. Adrenalinnivået steg. Over 3000 bortkastede kroner gjør sånt med en vestlending. Formodentlig også med folk flest. Så jeg skrudde av hele lydanlegget en stund, mens jeg forsøkte å anslå hvor mye andre bilister i samme situasjon kan ha ødslet bort på et delvis ubrukelig DAB-adapter. Jeg klarte ikke å regne så mange millioner kroner i hodet, verken da eller senere.

I det jeg kommer ut på E18, eller kjører utover Nøtterøy, er DAB-lyden prima. Problemene er i og rundt Tønsberg sentrum.

LES OGSÅ: – Få som forbereder seg på at radiosignalene forsvinner

Like klok av råd

Litt nettchatting med NRK, og én telefon til statskanalens DAB-service, har gjort meg like klok. Og akkurat like irritert.

EN VENN: Radioen har alltid vært min venn. De fleste rommene i huset fikk for flere år siden sin egen dab-radio.

EN VENN: Radioen har alltid vært min venn. De fleste rommene i huset fikk for flere år siden sin egen dab-radio. Foto:

– Er antenna jorda, var det første DAB-typen i NRK spurte om.

– Ja, monteringen er gjort av et verksted som er spesialister på den slags. Men kan jeg spørre, er DAB-dekningen i Tønsberg dårligere enn ellers i distriktet?

– Dekningen i Tønsberg er kanon. Blir ikke bedre. Det DAB-adapteren du har kjøpt er forresten kanon. Best i test, var svaret fra dab-servicen.

Nei vel, tenkte jeg, da er det neppe håp.

Så nå har jeg to alternativer. Bite i meg det faktum at jeg fra september 2017 ikke kan høre på radio når jeg kjører i Tønsberg, og ikke minst, fordøye den bitre pillen over 3000 bortkastede kroner. Eller jeg kan håpe at Norkring gjør noe med DAB-dekningen i Tønsberg og omegn.

FÅ MED SEG: Badet har også fått sin egen dab-radio. Det gjelder ikke å gå glipp av nyheter.

FÅ MED SEG: Badet har også fått sin egen dab-radio. Det gjelder ikke å gå glipp av nyheter. Foto:

Enn så lenge kan jeg i alle fall fastslå at det er noe NRK og de andre DAB-pusherne ikke forteller oss, nemlig at teknikken ennå ikke er god nok. For å ta en nærliggende analogi: Det blir som om vi som jobber i avisene kuttet ut distribusjonen av papiraviser for å tvinge abonnentene over til det digitale domenet, og samtidig insisterte på at skrift- og bildekvaliteten var mye bedre, og at leserne fikk større valgfrihet og enda mer å lese. I og for seg ville det være helt sant.

Vi fortiet bare at leserne som bor i sentrum og omegn måtte leve med at nettet falt ned, hele tiden. Men de kunne tross alt bruke datamaskinen til noe annet. DAB-adapteren i bilen min er ikke brukelig til noe som helst annet enn å lytte til radio langs hovedveiene.

Dette er dab

Etter 2017 vil all riksdekkende radio kun sendes digitalt. Da kan du høre radio på et DAB+-apparat, eller over internett og tv-mottagere.

FM-radioer kan oppgraderes med en adapter, både hjemme og i bil. De fleste nye biler kommer med DAB+-radio som standard.

Alle DAB-radioene har fremdeles FM-mottak, slik at du kan høre lokalradio. Omlag 200 lokalradioer fortsetter å sende på FM i fem år etter nasjonal FM-slukking.

Slukkingen av FM-nettet skjer gradvis. Den starter i Nordland fylke 11. januar 2017 og avsluttes med Troms og Finnmark 13.12 2017.

I Vestfold (sammen med Østfold, Oslo og Akershus) slukkes FM-nettet for NRK-sendinger 20. september 2017, og for øvrige radiokanaler 8. desember 2017

Kilde: Digitalradio Norge AS (www.radio.no)

Artikkeltags