Mener de ble utsatt for sabotasje. Nå smiler Jahn og Julius bredt.

STYRKET: – Vi kommer styrket ut av det vi mener var sabotasje, sier dataansvarlig Julius Slatlem (t.v.) og daglig leder Jahn Kåre Uthuslien Larsen i Vestfold chiptuning.

STYRKET: – Vi kommer styrket ut av det vi mener var sabotasje, sier dataansvarlig Julius Slatlem (t.v.) og daglig leder Jahn Kåre Uthuslien Larsen i Vestfold chiptuning. Foto:

– Jeg blir fortsatt så sinna, at jeg nesten kommer på gråten.

DEL

VESTFOLD (Tønsbergs Blad): Og kanskje er han også ganske stresset der han sitter i mottaksrommet, Jahn Kåre Uthuslien Larsen, daglig leder i Vestfold Chiptuning; telefonen ringer i ett sett, over disken henger noen kunder, andre blar i bilblader. Og køen vokser.

Men han smiler også bredt, fordi verkstedet før helgen kunne gjenåpne. Og nå i bedre stand enn før.

To uker er gått siden Vestfold Chiptuning på Stensarmen ble utsatt for det Jahn og kompanjong Julius Slatlem fra Holmestrand mener var sabotasje. Selv er han ganske sikker på hvem det var som boret hull i vinduet og fylte verkstedlokalet med brannslokkingspulver. Politiet etterforsker saken.

Og om det viser seg at det var noen som virkelig ville verkstedet ille, kan aksjonen ha virket mot sin hensikt.

– Mye kjappere

– Vi brukte anledningen til å gjøre verkstedet enda finere, sier Larsen, og kikker opp i det Fredrikstad-mannen Haakon Grøttum lener seg over disken og erklærer at hans gamle, svære Mercedes-en er blitt skremmende mye kjappere etter 15 minutter i hendene til dataspesialist Julius Slatlem, som la inn nytt datastyringsprogram for motoren.

(Saken fortsetter under bildet)

Vestfold_chiptuning_gjenåpnet_daglig_leder_Jahn_Kåre_Uthuslien_Larsen_t.v._Haakon_Grøttum

Vestfold_chiptuning_gjenåpnet_daglig_leder_Jahn_Kåre_Uthuslien_Larsen_t.v._Haakon_Grøttum Foto:

– Der inne økte de effekten på bilen min fra 190 til 260 hestekrefter. De har et vidunderrom der inne. Jeg har akkurat prøvd bilen etter at den ble chiptunet, og jeg er helt satt ut. Men det er ikke tilfeldig at jeg kom hit fra Fredrikstad, der det er tre lokale chiptuningsverksteder. Dere kan jobben deres her i Tønsberg, sier han til Jahn Kåre Uthuslien Larsen.

– Det er et vidunderrom dere har der inne, gjentar østfoldingen beundrende.

Lovordene til tross, Jahn Kåre Uthuslien Larsen skulle gjerne vært problemene foruten.

– Etter det som skjedde natt til 18. november har vi hatt det hektisk. Vi måtte jo fortsette å gi kundene våre service, selv om lokalene våre var stengt. Vi fikk heldigvis løst det ved hjelp av gode samarbeidspartnere både i Tønsberg og i Larvik. På sett og vis har vi kommet styrket ut av sabotasjen. Vi har fått et enda nærmere samarbeid med flere parter, og fått mange støtteerklæringer.

Så ringer telefonen. Igjen. Og Jahn Kåre kan fortelle en kunde i Oslo at Vestfold Chiptuning har en samarbeidspartner der. Eller franchisetaker, som det heter.

Internasjonalt

– Vi har franchiseavtaler med til sammen 30 avdelinger i Norge, Sverige, Finland, og Storbritannia, forteller Larsen, som startet Vestfold chiptuning for knappe to år siden.

Hele forretningskonseptet går ut på å gjøre endringer i bilenes dataprogram slik at motoreffekten øker og forbruket av diesel eller bensin går ned.

– Hvor lang tid tar det å gjøre endringene i dataprogrammet på en bil?

– Avhengig av type og modell, mellom halvannen og fem timer.

Artikkeltags