Med ul og høye tut ble en ny tid markert i Holmestrand sentrum.

Et seks minutter langt stopp ved torget markerte slutten på noe, og starten på noe annet. Dette skjedde ved midnatt, natt til 29. oktober for fem år siden. I 2016.

Det siste toget strøk bortover skinnegangen, sørover, og var det siste toget som skulle gå under åpen himmel gjennom byen. Da var det nøyaktig 135 år og 16 dager siden Kong Oscar II åpnet første del av Vestfoldbanen, 13. oktober i 1881.

Torget i Holmestrand var fullt av folk, og anslagsvis var det et sted mellom 1.000 og 2.000 i tallet som var med på markeringen av togets siste utendørs reise gjennom byen. Begivenheten med pynta folk, flagg, hornmusikk og taler, skapte en magisk og spesiell stemning denne klare og kalde oktobernatta.

LES 400.000 kroner per meter: – Dette er en komplisert veibygging

«Et seks minutters stopp markerte slutten»

En finale til hurrarop og applaus, og en måned senere rullet det første toget fram til nye perronger inne i fjellet. En snau måned etter det igjen klippet statsminister Erna Solberg snora for et av Europas fineste jernbaneanlegg.

Etter over 135 år med en barriere av stein, underganger og skinnegang gjennom byen bar de siste tutene ut av byen bud om en ny tid høsten 2016. For nå skulle det bygges ny vei, noe som det egentlig ikke var noe å vente med. Toget var borte og traseen var valgt.

Byen og sentrum var klar.

Tre år tidligere hadde Holmestrandtunnelen enstemmig blitt vedtatt stengt for ordinær biltrafikk av fylkestinget. I 2017 var planene og skissene klare for ny fylkesvei til en prislapp på 122 millioner kroner. Alt lå klart, men høybanen, nå uten skinner på, ble fortsatt liggende som minner etter det som hadde vært, mens ugress og kratt vokste i takt med usikre anslag, stadig nye grunnboringer og nye beregninger av områdestabilitet og skjermingstiltak.

LES Ny fv. 3240 skal bygges: – I dag er det lov å juble

Helt fram til fylkestingets vedtak 5. oktober i år, fem år etter at togets daglige reiser hadde stilnet gjennom byen.

Nå er anslaget at det kan gå «bil for tog» i traseen senhøstes i 2024, åtte år etter at toget ga sitt siste tut i friluft, men 15 år etter at Vestfold fylkeskommune første gangen snakket om ny vei gjennom Holmestrand sentrum.

Ting tar tid, men går alt etter planen bygges det ny vei for 282 millioner kroner de neste årene, dyre meter, men viktige meter som åpner for uante utviklingsmuligheter.

Det mangler ett politisk vedtak på fire millioner kroner før prosessen for alvor er i gang, men de pengene kommer på bordet ved neste korsvei.

LES 5. oktober: – Blir en merkedag for alle som har ventet på ny sentrumsvei i Holmestrand