Nå kan det bli krav om eget sertifikat for dette

IKKE BARE MORO: Høy fart på sjøen øker risikoen for ulykker. Her et fartsfantom ved Killingholmen for noen år tilbake.

IKKE BARE MORO: Høy fart på sjøen øker risikoen for ulykker. Her et fartsfantom ved Killingholmen for noen år tilbake. Foto:

Farta øker faren for ulykker – også til sjøs. Nå ber Redningsselskapet om egne krav til de mest fartsglade båtførerne.

DEL

HOLMESTRAND: – Vi ser en klar fartsøkning på sjøen. Derfor ber vi myndighetene vurdere å innføre et høyhastighetssertifikat.

Det sier Frode Pedersen, kommunikasjonssjef i Redningsselskapet (RS) til NRK.

Regjeringen jobber nå med en ny sjøsikkerhetsmelding, som etter planen skal være klar for stortingsbehandling til høsten. RS er blant organisasjonene som har sendt innspill, og Pedersen opplyser til kanalen at det er sikkerhetshensyn som gjør at det bør stilles egne krav til dem som vil kjøre fort med båt. Ikke minst i mørket kan farten spille uerfarne båtførere et puss, framholder han.

– Ved å ta et høyhastighetssertifikat, blir man også tryggere i båten, sier Pedersen, somunderstreker at et eventuelt sertifikat vil basere seg på fritidsbåtenes hastighet, ikke båtstørrelse. Han har imidlertid foreløpig ikke gjort opp en mening for hvor knopsgrensa bør gå før det innføres krav om eget sertifikat.

LES OGSÅ: Nå lager kommunen egne regler for vannscooterkjøring (+)

RS foreslår ifølge NRK også å utvide båtførerprøven med en praktisk del, og å innføre mer oversiktlige fartsgrenser på sjøen.

– Det finnes nesten 100 forskjellige fartsbegrensninger i de forskjellige kommunene i dag. Det er vanskelig å forholde seg til, sier Pedersen.

Statssekretær Daniel Bjarmann-Simonsen i Næringsdepartementet sier til kanalen at trygghet på sjøen er et fokus for regjeringen.

– Vi har en nullvisjon for ulykker til sjøs forankret i Nasjonal Tranportplan. Og en nullvisjon skal vi alltid strekke oss etter.

Artikkeltags